Verder naar inhoud

Het voorbereidingstraject

Aan de slag als school

Het voorbereidingstraject: samen aan de slag

Om het project succesvol op te starten op jouw school, bieden we een online voorbereidingstraject aan dat je stap voor stap begeleidt. Niet alleen praktisch, maar ook met oog voor wat écht werkt op jouw school.

Wat zit er in het online traject?

Het online traject leidt je stap voor stap door:

  1. Een organisatiecheck: welke sterktes zijn er reeds aanwezig op school?
  2. Bekendmaking binnen de school: hoe informeer je personeel en leerlingen?
  3. Samenstellen van het kernteam.
  4. Voorbereidingssessies met het kernteam.
  5. Informatie voor iedereen die een rol speelt: zo weet elke betrokkene wat er van hen verwacht wordt.

Pas daarna start het project écht — goed voorbereid en gedragen binnen jouw school.

Kernteam

Omdat dit project van bij de start participatief werd ontwikkeld, geloven we sterk in de kracht van samenwerking. Daarom nodigen we je uit om een kernteam samen te stellen, bestaande uit:

  • een coördinator (bijv. leerkracht, leerlingbegeleider, zorgcoördinator…),
  • enkele leerlingen,
  • en leerkrachten die gemotiveerd zijn om mee te denken.

“Het project was efficiënt omdat het leerlingen én leerkrachten betrok. Dat maakte het heel zinvol.”

Directielid

Wat doet het kernteam?

Tijdens twee voorbereidende sessies leert het kernteam het project grondig kennen én passen ze het aan de eigen schoolcontext aan. Ze maken onder andere keuzes over:

  • Welke onderdelen van het project wel of niet worden meegenomen,
  • Hoe en wanneer onderdelen worden uitgevoerd (vb. welke lessen of momenten zijn geschikt?),
  • Welke materialen het best aansluiten bij de sfeer en stijl van de school.

Zo ontstaat er een gedragen plan dat écht werkt voor jullie leerlingen en team.

Hoeveel tijd vraagt dit?

Het voorbereidingstraject is bewust flexibel opgezet. Veel scholen kiezen ervoor om in het eerste semester voor te bereiden en in het tweede semester uit te voeren. Zo wordt de belasting mooi gespreid en blijft de wekelijkse tijdsinvestering beperkt.
Er zijn ook scholen die sneller schakelen, bijvoorbeeld voorbereiden in september en starten met de uitvoering in oktober. Dat kan perfect: wie meer tijd per week kan vrijmaken, doorloopt het traject gewoon in kortere tijd.

Voor de kerngroep zelf gaat het meestal om twee middagsessies. Voor de coördinator komt er wel wat meer bij kijken: het samenroepen van het team, de interne communicatie naar personeel en leerlingen, en de praktische organisatie van de verschillende stappen. Voor het coördineren van het hele project (voorbereiding + implementatie interventie) mag je rekenen op een tijdsinvestering van ongeveer 35 uur. Dit is een eerste inschatting: na de testperiode kunnen we dit cijfer verder verfijnen.

Bekijk het voorbereidingstraject in één oogopslag

In onderstaand overzicht zie je hoe het voorbereidingstraject verloopt en welke stappen doorlopen worden door de coördinator en het DreamTeam om Project Sleep op school te realiseren.

Let op: om het traject volledig te doorlopen en de materialen te gebruiken, moet je je eerst aanmelden op het online platform. Klik op ‘Inloggen’ als je nog geen account hebt, of op ‘Mijn traject’ als je al een uitnodiging kreeg.